10:45 20.02.2008 | Все новости раздела "Белорусская социал-демократическая партия (Грамада)"

СЕРГЕЙ НИКОЛЮК: "ЕСЛИ БЕЛАРУСЬ НЕ СТАНЕТ ЧАСТЬЮ ЕВРОПЫ, ТО ОНА НЕ СМОЖЕТ ОСТАВАТЬСЯ БЕЛАРУСЬЮ"

    Своим взглядом на особенности политической ситуации в Беларуси, перспективах режима Лукашенко и оппозиционных сил, а также на судьбу страны в целом с «Вовремя.info» поделился белорусский политолог Сергей НИКОЛЮК.
    Господин Николюк, чрезвычайный и полномочный посол Франции в Беларуси Мирей Мюссо на пресс-конференции в Минске заявила: «Мы надеемся, что 2008 год будет годом, вселяющим надежды на развитие демократической Беларуси». Вы также оптимистично настроены по поводу развития демократии в Беларуси в 2008 году?
    Полагая, что 2008 год станет в первую очередь годом дальнейшего ослабления контроля за экономикой со стороны государства, вызванного сокращением российских дотаций. Поэтому не исключена вероятность, что государство попытается «отыграться» на политическом поле. Очередные парламентские выборы, намеченные на сентябрь, скорее всего, пройдут по традиционному сценарию, и ни один из кандидатов от оппозиции в парламент не попадет.
    Один из белорусских экспертов недавно сказал, что для проведения честных выборов в Беларуси необходимо изменить не столько законодательство, сколько отношение к нему. Как Вы думаете, все действительно сводится к одному только законодательству?
    В Беларуси в полном объеме сформировался режим имитационной демократии. Отношения между государством и обществом как, впрочем, и внутри государства и внутри общества выстраиваются с опорой на неформальные правила. Поэтому я полностью разделяю мнение «одного из белорусских экспертов».
    Президент Беларуси Александр Лукашенко освободил от должности генерального прокурора Петра Миклашевича. Теперь уже бывший генпрокурор назначен судьей и председателем Конституционного суда Беларуси. Новым генеральным прокурором Беларуси в соответствии с указом Александра Лукашенко стал Григорий Василевич, который до 11 января 2008 года занимал должность председателя Конституционного суда. Что, с Вашей точки зрения, может означать подобная кадровая рокировка? Чего хочет добиться Лукашенко тасуя колоду своих соратников?
    «Перебор людишек» (терминология Ивана Грозного) - основная функция персонолистской власти. Ни стратегических, ни тактических последствий, проведенная Лукашенко кадровая рокировка, для государства и общества иметь не будет. Оговоренный законом срок пребывания Василевича на посту председателя конституционного суда истек. Его переместили. В условиях короткой кадровой скамейки принятое Лукашенко решение выглядит вполне логичным.
    Сторонников у режима не так уж и много, в основном они преклонного возраста. Но почему все время Лукашенко удается навязывать свою волю белорусскому народу?
    Откуда следует, что «сторонников у режима не так уж много»? Созданная в Беларуси экономическая модель достаточно успешно справляется с задачами концентрации ресурсов и их последующего распределения, а доля «распределительного» социума в Беларуси никак не меньше 70%. Сегодня возможность концентрировать ресурсы уменьшилась, и электоральный рейтинг Лукашенко начал снижаться. Но политическим оптимистам необходимо помнить следующее:
    - разочарование в авторитарном лидере не делает человека сторонником демократии;
    - власть не нуждается в активной поддержке своих сторонников, она может прекрасно существовать как в условиях пассивного одобрения, так и пассивного протеста;
    - от индивидуальной фиги в кармане до организованного протеста - дистанция огромного размера.
    Но, возможно, еще и потому, что в Беларуси еще нет критической массы людей, способных четко отличать свои личные интересы от интересов общества?
    В Беларуси отсутствует критическая масса людей способных к самоорганизации. «Сознательные» противники власти, а доля таковых - в пределах 25-30%, если и объединены, то как телезрители. В мобилизационных политических кампаниях (референдумах, президентских и парламентских выборах) в качестве актеров участвует 2 - 3% населения. Активность остальных - чисто электоральная: заполнил бюллетень, опустил его в урну и свободен до следующих выборов.
    Господин Николюк, вы как то сказали, что в случае смены власти в Беларуси существует большая вероятность продвижения в стране европейских ценностей. «Хотя европейских сторонников в Беларуси меньше, но это те люди, которые обладают большими по сравнению с другими группами населения культурными и интеллектуальными ресурсами». Не могли бы Вы более подробно рассказать, на чем основывается ваша уверенность в этом?
    Я уже приводил ключевое для белорусского общества соотношение - 7/3. Оно получено на основании многолетних исследований независимых социологов (НИСЭПИ, Лаборатория «НОВАК»). Сравните: на последних парламентских выборах в России демократические партии набрали чуть больше 2%. В Беларуси такое невозможно в принципе. На президентских выборах 2006 года, после трехлетнего роста реальных доходов населения, измеряемого двузначными числами, демократические кандидаты получают 26% голосов. Согласно социологическим исследованиям - это голоса преимущественно молодых, образованных и проживающих в крупных городах избирателей, т.е. обладающих личностными ресурсами. В силу своих социально-демографических характеристик они не нуждаются в опеке авторитарного государства. К сожалению, с годами происходит «усушка» и «утруска» их ресурсов, поэтому соотношение 7/3 устойчиво во времени.
    С учетом ресурсных возможностей россиян, граница белорусской национальной идентичности, выстраиваемой бюрократией, становится расплывчатой, и миллионы белорусов уже сегодня готовы ее переступить. Возможно ли этого избежать?
    В рамках авторитарного государства - нет. Да и в рамках государства демократического сделать это будет не просто. Достаточно взглянуть на проблемы, с которыми столкнулись Прибалтийские республики после своего вступления в ЕС. Современные границы прозрачны, прежде всего, для людей с личностными ресурсами. Процесс этот в Беларуси может стать необратимым. Вспомним Кубу, где каждые желающий, в состоянии найти подходящую доску и покинуть «Остров Свободы». Благодаря такой социальной мобильности режим Кастро существует под носом у Америки уже более 40 лет.
    В одной из своих статей Вы пишете, что, когда белорусскоязычные писатели утверждают, что мова - это «наше все», то с точки зрения их корпоративных ценностей такие заявления понятны. Но национальная культура - лишь один из кубиков, необходимый для строительства современной нации. Роль языка не следует преувеличивать. А что тогда главное, с Вашей точки зрения?
    Когда я слышу высказывания про «наше все», то автоматически вспоминаю Туркмению. Там с «мовой», насколько я информирован, проблем нет. И что? Современные нации - это гражданские нации. А вот с формированием критической массой граждан в Беларуси - большие проблемы. Сегодня же уровень поддержки Лукашенко среди разговаривающих в быту на белорусском языке выше, чем среди русскоязычных. Политическое поле в Беларуси разорвано не по языковому принципу, а по ресурсному. На белорусском языке в республике разговаривают в первую очередь пожилые люди, проживающие в сельской местности. Они же и составляют основу электората Лукашенко.
    Лукашенко ведет борьбу с белорусской национальной идеей и ее носителями. А еще больше он боится любого независимого от государства общественного объединения или инициативы. Возможно ли в таких условиях противостоять власти, которая всеми силами пытается искоренить в Беларуси всю национальное?
    Политика как противостояния власти и оппозиции, - это западная схема. На наших восточнославянских просторах политическое поле ограничивается рамками властной вертикали, что не исключает бунтов, «бессмысленных и беспощадных». В современной Беларуси высока вероятность того, что политическое «потепление» начнется сверху. Но этому должен предшествовать глубокий экономический кризис, когда власть потеряет способность концентрировать ресурсы. Достаточно вспомнить пример с распадом СССР после падения мировых цен на нефть в 6,2 раза в 1985 году.
    Но даже в случае повторения варианта номенклатурной перестройки в отдельно взятой бывшей советской республике новым лидерам придется считаться со структурой белорусского общества, что приведет к резкому роста «курса акций» оппозиционных партий.
    Усилиями авторитарного режима оппозиция загнана в политическое гетто, окруженное высоким забором. Власти выбросили всех оппонентов из политической системы (парламента, местных советов), перекрыли возможности их коммуникаций с населением. Любые попытки оппозиции выйти из гетто жестко пресекаются властями. Можно ли каким то образом разорвать этот порочный круг?
    У каждого, кто желает получать альтернативную информацию, такая возможность в Беларуси сегодня есть. Другое дело, что для этого требуется приложить некоторые усилия. В стране существует политическое гетто, но информационного гетто нет. Индекс доверия оппозиционных СМИ в мае 2007 года превысил индекс доверия СМИ государственных, и разница продолжает увеличиваться. Но в условиях расколотого общества оппозиция не может влиять на авторитарную часть белорусского электората. Количество и качество информационных ресурсов особой роли здесь не играют. Уже который год социологам не удается обнаружить влияние пропрезидентских СМИ на демократическую часть общества. И это при почти полной монополии на телевидение!
    За много лет отсутствия в реальной политике оппозиционные лидеры разучились по-настоящему бороться за власть. Когда спортсмена много лет не допускают к соревнованиям, его спортивная форма утрачивается. Не так ли получается сегодня с оппозиционными лидерами?
    Власть нигде и никогда не завоевывают - власть теряют. Политическая карьера может начинаться с победы (Саакашвили), а может и с многолетних поражений (Гавел). Это вторично. У Лукашенко есть замечательное высказывание о том, что в 1994 году власть в Беларуси «валялась в грязи» и он ее «поднял». Всем нам знакомого Владимира Ильича не допускали к соревнованиям почти 20 лет, но в нужный момент его спортивная форма оказалась выше, чем у конкурентов, и он «поднял власть» из «грязи» 17-го года.
    Достаточно ли проинформировано белорусское общество о репрессиях в Белоруссии?
    Об этом я уже говорил. Тут все как в воспоминаниях бывшего министра промышленности фашистской Германии Шпеера: «степень своего незнания, в конце концов, определял я сам». Сторонники власти считают, что они живут в демократическом государстве, а потому не понимают, о каких, собственно говоря, репрессиях идет речь.
    Какой, на Ваш взгляд, должна быть позиция и роль белорусских интеллектуалов в условиях авторитарного правления Лукашенко?
    В общественном мнении нет ничего, кроме того, что присутствует в дискурсе элит. У белорусских интеллектуалов имеется свой сегмент общества. Спрос есть, а вот с качественным предложением - проблемы. Работы в этом направлении - непочатый край.
    Каким Вам видится будущее Беларуси?
    Выбор невелик. Если Беларусь не станет частью Европы, то она не сможет оставаться Беларусью.
                                        19.02.2008

*  *  *

     Кал Беларусь ня стане часткай Эропы, то яна ня зможа заставацца Беларусьсю
    
Свам поглядам на асаблвасьц палтычнай сытуацы  Беларус, пэрспэктывы рэжыму Лукашэнк й апазыцыйных сл, а таксама на лс краны  цэлым з «Вовремя.info» падзялся беларуск палтоляг Сяргей Нкалюк.
    Спадар Нкалюк, надзвычайны  панамоцны пасол Францы  Беларус Мрэй Мюсо на прэсавай канфэрэнцы  Менску заявла: «Мы спадзяемся, што 2008 год будзе годам, як прынясе надзе на разьвцьц дэмакратычнай Беларус». Вы таксама аптымстычна настроены што да разьвцьця дэмакраты  Беларус  2008 годзе?
    Мяркую, што 2008 год стане  першую чаргу годам далейшага аслабленьня кантролю за эканомкай з боку дзяржавы, выклканага скарачэньнем расейскх датацый. Таму ня выключаная верагоднасьць таго, што дзяржава паспрабуе «адыграцца» на палтычным пол. Чарговыя парлямэнцкя выбары, прызначаныя на верасень, найхутчэй, пройдуць паводле традыцыйнага сцэнару,  нводны з кандыдата ад апазыцы  парлямэнт ня трапць.
    Адзн зь беларускх экспэрта нядана сказа, што для правядзеньня чэсных выбара у Беларус неабходна зьмянць ня стольк заканадаства, кольк сталеньне да яго. Як Вы думаеце, ус насамрэч зводзцца да аднаго тольк заканадаства?
    У Беларус  поным аб’ме сфармавася рэжым мтацыйнай дэмакраты. Адносны мж дзяржавай  грамадзтвам як, зрэшты,  сярэдзне дзяржавы  сярэдзне грамадзтва выбудоваюцца з апорай на нефармальныя правлы. Таму я цалкам падзяляю меркаваньне «аднаго зь беларускх экспэрта».
    Прэзыдэнт Беларус Аляксандар Лукашэнка вызвал ад пасады генэральнага пракурора Пятра Мклашэвча. Цяпер ужо былы генпракурор прызначаны судзьдзм  старшынм Канстытуцыйнага суду Беларус. Новым генэральным пракурорам Беларус  адпаведнасьц з указам Аляксандра Лукашэнк ста Рыгор Васлевч, як да 11 студзеня 2008 году займа пасаду старшын Канстытуцыйнага суду. Што, з Вашага пункту гледжаньня, можа значыць такая кадравая ракрока? Чаго хоча дамагчыся Лукашэнка гэтым картаваньнем калоды свах паплечнка?
    «Перабор людзшак» (тэрмналгя ¶вана Жахлвага) — асноная функцыя пэрсаналсцкай улады. Ан стратэгчных, ан тактычных наступства праведзеная Лукашэнкам кадравая ракрока для дзяржавы  грамадзтва мець ня будзе. Абумолены законам тэрмн знаходжаньня Васлевча на посьце старшын Канстытуцыйнага суду скончыся. Яго перамясьцл. Ва мовах кароткай кадравай лавы прынятае Лукашэнкам рашэньне выглядае дастаткова лягчным.
    Прыхльнка у рэжыму ня так ужо  багата, у асноным яны сталага веку. Але чаму весь час Лукашэнку даецца накдаць сваю волю беларускаму народу?
    Адкуль вынкае, што «прыхльнка у рэжыму ня так ужо  багата»? Створаная  Беларус эканамчная мадэль дастаткова пасьпяхова дае рады задачам канцэнтрацы рэсурса  х наступнага разьмеркаваньня, а доля «разьмеркавальнага» соцыюму  Беларус няк ня меней за 70%. Сньня магчымасьць канцэнтраваць рэсурсы зьменшылася,  электаральны рэйтынг Лукашэнк пача зьнжацца. Але палтычным аптымстам неабходна памятаць наступнае:
    ·  расчараваньне  атарытарным лдэры ня робць чалавека прыхльнкам дэмакраты;
    ·  улада ня мае патрэбы  актынай падтрымцы свах прыхльнка, яна можа цудона снаваць як ва мовах паснага хваленьня, так  паснага пратэсту;
    ·  ад ндывдуальнай дул  кшэн да арганзаванага пратэсту — дыстанцыя велчэзнага памеру.
    Але, магчыма, яшчэ  таму, што  Беларус яшчэ няма крытычнай масы людзей, здольных выразна адрозьнваць свае асабстыя нтарэсы ад нтарэса грамадзтва?
    У Беларус адстуная крытычная маса людзей, здольных да самаарганзацы. «Сьвядомыя» працнк лады, а доля такх — у межах 25рг0%, кал й аб’яднаныя, то як тэлегледачы. У маблзацыйных палтычных кампанях (рэфэрэндумах, прэзыдэнцкх  парлямэнцкх выбарах) удзельнчае 2рг% насельнцтва. Актынасьць астатнх — чыста электаральная: запон бюлетэнь, апусьц яго  скрыню й свабодны да наступных выбара.
    Спадар Нкалюк, вы неяк сказал, што  выпадку зьмены лады  Беларус снуе вялкая верагоднасьць прасованьня  кране эрапейскх каштонасьця. «Хаця эрапейскх прыхльнка у Беларус меней, але гэта тыя людз, якя валодаюць большым  парананьн зь ншым групам насельнцтва культурным й нтэлектуальным рэсурсам». Ц не магл б Вы больш падрабязна расказаць, на чым грунтуецца Вашая пэненасьць у гэтым?
    Я жо прыводз ключавыя для беларускага грамадзтва суадносны —7/3. Яны атрыманыя на падставе шматгадовых дасьледаваньня незалелжных сацыляга (Н¶СЭП¶, Лябараторыя «НОВАК»). Паранайце: на апошнх парлямэнцкх выбарах у Расе дэмакратычныя парты набрал крыху больш за 2%. У Беларус такое немагчыма  прынцыпе. На прэзыдэнцкх выбарах 2006 году, пасьля трохгадовага росту рэальных дахода насельнцтва, якое вымяралася двухзначным лчбам, дэмакратычныя кандыдаты атрымлваюць 26% галасо. Згодна з сацыялягчным дасьледаваньням — гэта галасы пераважна маладых, адукаваных выбаршчыка, якя жывуць у вялкх гарадах, гэта значыць тых, якя валодаюць асабовым рэсурсам. З уваг на свае сацыяльнарРхарактарыстык яны ня маюць патрэбы  апекаваньн атарытарнай дзяржавы. На жаль, з гадам адбываецца «усушка» й «утруска» х рэсурса, таму суадносны 7/3 устойлвыя  часе.
    З улкам рэсурсных магчымасьця расейца, мяжа беларускай нацыянальнай дэнтычнасьц, якая выбудоваецца бюракратыяй, становцца расплывстай,  мльны беларуса ужо сньня гатовыя яе пераступць. Ц магчыма гэтага пазьбегнуць?
    У рамках атарытарнае дзяржавы — не. Ды   рамках дзяржавы дэмакратычнай зрабць гэта будзе ня проста. Дастаткова зрнуць на праблемы, зь якм сутыкнулся Балтыйскя рэспублк пасьля свайго ступленьня  ЭЗ. Сучасныя межы празрыстыя, перш за с, для людзей з асабовым рэсурсам. Прэцэс гэты  Беларус можа стаць незваротным. Згадайма Кубу, дзе кожны ахвотны  стане знайсьц прыдатную дошку й пакнуць «Востра Свабоды». Дзякуючы такой сацыяльнай мабльнасьц рэжым Кастра снуе пад носам у Амэрык жо больш за 40 гадо.
    У адным з свах артыкула Вы пшаце, што, кал беларускамоныя псьменьнк сьцьвярджаюць, што мова — гэта «наша с», то з пункту гледжаньня х карпаратаных каштонасьця такя заявы зразумелыя. Але нацыянальная культура — тольк адзн з кубка, неабходных для буданцтва сучаснай нацы. Ролю мовы ня варта перабольшваць. А што тады галонае, з Вашага гледжаньня?
    Кал я чую выказваньн пра «наша с», то атаматычна згадваю Туркмэню. Там з мовай, накольк я нфармаваны, праблема няма. ¶ што? Сучасныя нацы — гэта грамадзянскя нацы. А вось з фармаваньнем крытычнай масы грамадзян у Беларус — вялкя праблемы. Сньня ж узровень падтрымк Лукашэнк сярод тых, хто размаляе  побыце на беларускай мове, вышэй, чым сярод расейскамоных. Палтычнае поле  Беларус разарванае не па монай прыкмеце, а па рэсурснай. На беларускай мове  рэспублцы размаляюць найперш сталыя людз, якя жывуць у сельскай мясцовасьц. Яны ж  складаюць аснову электарату Лукашэнк.
    Лукашэнка вядзе барацьбу зь беларускай нацыянальнай дэяй  ейным носьбтам. А яшчэ больш н бацца любога незалежнага ад дзяржавы грамадзкага аб’яднаньня ц нцыятывы. Ц магчыма  такх умовах супрацьстаяць уладзе, якая см слам намагаецца выкаранць у Беларус с нацыянальнае?
    Палтыка як супрацьстаяньне лады й апазцы — гэта заходняя схема. На нашых усходнеславянскх прасторах палтычнае поле абмяжоваецца рамкам ладнай вэртыкал, што не выключае бунта, «бязьлтасных  бессэнсоных». У сучаснай Беларус высокая верагоднасьць таго, што палтычнае «пацяпленьне» пачнецца зьверху. Але гэтаму мусць папярэднчаць глыбок эканамчны крызыс, кал лада страцць здольнасьць канцэнтраваць рэсурсы. Дастаткова згадаць прыклад з распадам СССР пасьля падзеньня сусьветных цэн на нафту  6,2 разы  1985 годзе.
    Але нават у выпадку патарэньня варыянту намэнклятурнай перабудовы  асобна зятай былой савецкай рэспублцы новым лдэрам давядзецца лчыцца з структурай беларускага грамадзтва, што прывядзе да рэзкага росту «курсу акцый» апазыцыйных партый.
    Намаганьням атарытарнага рэжыму апазыцыя загнаная  палтычнае гета, абкружанае высокм плотам. Улады выкнул сх апанэнта з палтычнай сыстэмы (парлямэнту, мясцовых савета), перакрыл магчымасьц х камункацый з насельнцтвам. Любыя спробы апазыцы выйсьц з гета жорстка спыняюцца ладам. Ц можна якмсьц чынам разарваць гэтае заганнае кола?
    У кожнага, хто хоча атрымлваць альтэрнатыную нфармацыю, такая магчымасьць у Беларус сньня сьць. ¶ншая справа, што для гэтага трэба прыкласьц пэныя выслк. У кране снуе палтычнае гета, але нфармацыйнага гета няма. ¶ндэкс даверу апазыцыйных СМ¶  тран 2007 году перавыс ндэкс даверу СМ¶ дзяржаных,  розьнца працягвае павялчвацца. Але ва мовах расколатага грамадзтва апазыцыя ня можа плываць на атарытарную частку беларускага электарату. Колькасьць  якасьць нфармацыйных рэсурса асаблвай рол тут ня маюць. Ужо як год сацылягам не даецца выявць уплы прапрэзыдэнцкх СМ¶ на дэмакратычную частку грамадзтва. ¶ гэта пры амаль понай манапол на тэлебачаньне!
    За шмат гадо адстунасьц  рэальнай палтыцы апазыцыйныя лдэры развучылся парРзмагацца за ладу Кал спарцмэна шмат гадо не дапускаюць да спаборнцтва, ягоная спартовая форма страчваецца. Ц ня гэтак атрымлваецца сньня з апазыцыйным лдэрам?
    Уладу ндзе й нкол не зававаюць — уладу страчваюць. Палтычная кар’ера можа пачынацца зь перамог (Саакашвл), а можа  з шматгадовых параза (Гавал). Гэта другасна. У Лукашэнк сьць цудонае выкзаваньне пра тое, што  1994 годзе лада  Беларус «валялася  граз»  н яе «падня». Усм нам знамага ѕладзмера ¶льча не дапускал да спаборнцтва амаль 20 гадо, але  патрэбны момант ягоная спартовая форма аказалася вышэйшай, чым у канкурэнта,  н «падня уладу» з «граз» 17рРгоду.
    Ц дастаткова пранфармаванае беларускае грамадзтва пра рэпрэс  Беларус?
    Пра гэта я жо каза. Тут ус як ва спамнах былога мнстра прамысловасьц фашысцкай Нямеччыны Шпэера: «ступень свайго няведаньня, у рэшце рэшт, вызнача я сам». Прыхльнк лады лчаць, што яны жывуць у дэмакратычнай дзяржаве, а таму не разумеюць, пра якя, уласна кажучы, рэпрэс вядзецца.
    Якой, на Ваш полгляд, мусць быць пазыцыя беларускх нтэлектуала ва мовах атарытарнага краваньня Лукашэнк?
    У грамадзкай думцы няма нчога, апроч таго, што прысутнчае  дыскурсе элт. У беларускх нтэлектуала сьць свой сэгмэнт грамадзтва. Попыт сьць, а вось зь якаснай прапановай — праблемы. Працы  гэтым крунку — непачаты край.
    Якой вам бачыцца будучыня Беларус?
    Выбар невялк. Кал Беларусь ня стане часткай Эропы, то яна ня зможа заставацца Беларусьсю.
                          Падрыхтава Вктар Каспрук,
    Сяргей Нкалюк нарадзся  1952 г. у Кастраме, Расея. Палтычны аналтык, сябра групы прафэсара А. Манаева. Ад 1974 г. пасьля заканчэньня хмчнага факультэту БДУ працава у электроннай прамысловасьц. На пачатку 90-х перайшо у недзяржаныя СМ¶. Бы дырэктарам газэт «Свабода», «БДГ»  «Имя». У цяперашн момант вядзе рубрыку «Азбука палталг»  газэце «Народная Воля». Пастаянна публкуе аналтычныя матэрыялы на сайце «Наше мнение».
                                 , 18 лютага 2008



Источник: Белорусская социал-демократическая партия (Грамада)

  Обсудить новость на Форуме